بهداشت کار یا مهندسی بهداشت چیست؟

بهداشت کار یا مهندسی بهداشت یکی از بخش‌های ساختار اچ اس ای است که به سلامت کارگران می‌پردازد. مهندسی بهداشت شامل پیش‌بینی، تشخیص، ارزیابی و کنترل خطرهای بهداشتی در محیط کار می‌شود. هدف مهندسی بهداشت که بخشی از دانش HSE است، ایجاد سلامت شغلی است. برای دستیابی سلامت شغلی باید مواردی مانند تأمین، حفاظت و بالابردن سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی کارکنان، حفاظت کارکنان در برابر عوامل زیان‌آور برای سلامتی، ایجاد تناسب و همخوانی میان کار با فرد، جلوگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از کار، استفاده از پرسنل توانمند از نظر روانی و فیزیکی و… لحاظ شوند تا نیروی کار دچار آسیب نشوند.

مهندس بهداشت کیست و چه وظایفی دارد؟

مهندس بهداشت شخصی است که برای رفع مشکلات موجود در محیط‌های کاری و ایده‌آل‌سازی این محیط فعالیت می‌کند و می‌بایست عوامل زیان‌آور فیزیکی و شیمیایی، امکان بروز بیماری‌ها و آسیب‌ها و حوادث را شناسایی کند و در راستای پیشگیری از بروز چنین آسیب‌هایی اقدام نماید. هدف اصلی از حضور چنین شخصی در محیط‌های کاری ایجاد ایمنی برای کارگران و پرسنل پروژه و به‌حداقل‌رساندن احتمال جراحات و عوارض شغلی است. از دیگر وظایف مهندس بهداشت حرفه‌ای می‌توان به تشکیل پرونده پزشکی برای پرسنل پروژه و بررسی وضعیت سلامتی آنها، بازرسی فنی محیط پروژه، آموزش چگونگی استفاده از وسیله‌های حفاظت فردی به پرسنل، پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث شغلی، بهینه‌سازی روش کار در کارخانه‌ها، بررسی میزان عوامل زیان‌آور و ارائه راهکار درباره رفع یا کاهش آنها و… اشاره کرد.

hse

انواع شرایط مندرج در دستورالعمل HSE :

  • شرایط عادی: در این شرایط سلامت شغلی در محل کار حاکم است و تمامی افراد مشغول کار روزمره خود هستند و همه چیز تحت کنترل است.
  • شرایط غیرعادی: با اینکه همه چیز طبق برنامه‌ریزی جلو می‌رود و تحت کنترل است؛ اما یک کار غیرمعمول در حال انجام است و سلامت شغلی در محل کار حاکم است.
  • شرایط اضطراری: شرایطی که اتفاقی ناگواری رخ داده است و در صورت اقدام به‌موقع، نتیجه ناگواری رخ نخواهد داد.
  • شرایط بحرانی: شرایطی که در آن توانایی ما در کنترل شرایط ناگوار کافی نیست و سلامت شغلی در خطر است.
  • فاجعه: شرایطی است که برای مدیریت آن و جلوگیری از به‌ خطر افتادن جان و سلامتی تمامی کارگران، مجبوریم سلامتی بخشی از پرسنل را به خطر بیندازیم.

آیا اجرای دستورالعمل ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست برای تمامی اصناف الزامی است؟ :

طبق اصل ۸۵ قانون کار، دستورالعمل‌های لازم برای حفاظت از جان و سلامتی نیروی انسانی و منابع مادی کشور توسط شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است. هدف از تدوین این دستورالعمل جلوگیری از بروز بیماری و حادثه برای کارگران و محیط کاری است و از این رو، تبعیت از این قانون برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط